Samen met Adrenaline, wordt Cortisol vrijgegeven wanneer we onder fysieke of mentale stress staan.

Het vertraagt ​​een aantal lichaamsprocessen die niet dringend noodzakelijk in tijden van stress en helpt processen die we wel nodig hebben op dat moment.

Bijvoorbeeld, als je op het punt om een ​​examen te doen, of gewoon pijn je rug, of worden achtervolgd door een tijger, dan heb je waarschijnlijk weinig interesse in de voortplanting en de spijsvertering.

Het is ook zeldzaam om honger te voelen wanneer we angstig zijn. Ook is het zo dat de genezing van het weefsel in de wacht worden gezet bij stress, het ontstekingsproces kost teveel energie.

Of het nu gaat om een ​​lichamelijke bedreiging of mentale uitdaging, het verhoogt de cortisol productie. En dat is ok  want op dat moment hebben we dat nodig.

Het gaat echter voor problemen zorgen als de stress langdurig is. Bij stressvolle situaties in ons persoonlijke leven of op het werk die niet worden aangepakt geeft het

verhoogde nivo van cortisol problemen in ons systeem .

Langdurig verhoogd cortisol nivo is gekoppeld aan slechte genezing, geheugenverlies, depressie, wanhoop, en geeft een daling van de totale fysieke prestaties .

 

Herstel de balans

Stress kan vergaande fysieke en psychische klachten veroorzaken. Stress verlaagt je emotionele en lichamelijke afweer. Stress maakt letterlijk ziek.

 

Tip 1: let op wat je eet

Over weinig dingen in ons leven hebben we directe controle. Een van de dingen waarover we dat wel hebben, is wat we dagelijks eten en drinken. Gezonde voeding is het belangrijkste onderdeel van een gezonde levensstijl en dit heeft zijn effecten in onze fysieke en emotionele weerstand en de manier waarop we met de uitdagingen van het leven kunnen omgaan.

Pas op met strenge diëten! Strenge diëten zorgen voor sterke dalingen in de suikergehaltes in het bloed. Dit kan sterke reacties veroorzaken die stressvol zijn of aanwezige stress versterken.

 

Tip 2: Matig roken, koffie en alcohol

Deze tip ligt sterk in het verlengde van de vorige, maar drinken, roken en cafeïne veroorzaken belangrijke effecten in het lichaam die je gevoeligheid voor stress aanzienlijk kunnen verhogen.

 

Tip 3: Zorg voor voldoende beweging

Niets is zo goed voor je brein en tegen stress als beweging. Dit komt omdat tijdens sporten en bewegen bepaalde stoffen worden aangemaakt, die het brein sterker en soepeler maken, waardoor belangrijke herstelfuncties sneller plaatsvinden. Beweging is voor de hersenen wat water is voor een plant die de hele dag in de felle zon heeft gestaan.

 

Tip 4: Zorg voor een goede nachtrust

Teveel en te weinig slapen zijn beide niet gezond voor een stabiele gezondheid en emotionele weerstand. Gemiddeld heeft een mens zo’n 8 uur slaap nodig, maar per persoon kunnen hierin verschillen zitten. Regelmaat is een ander belangrijk punt.

 

Tip 5: Begeef je in de juiste omgeving en ga om met gezellige mensen

‘It’s the environment, stupid!’ is een bekende uitspraak van de bekende celbioloog Bruce Lipton, die de reacties van de cellen in ons lichaam vooral wijdt aan de omgeving waarin ze zich bevinden. En zo geldt het bij mensen precies eender. Begeef je in een omgeving waarin je rust vindt, gelijkgestemden en geen mensen die je leegzuigen en slechte gewoontes aan je opdringen.

Mensen opzoeken en omgaan met leuke, gezellige, inspirerende mensen is erg goed voor je emotionele welzijn. Het dwingt je ook minder met jezelf bezig te zijn en juist op anderen af te stemmen. Mensen zijn sociale wezens en we hebben simpelweg contacten nodig om alles weer in een gezond perspectief of  ander daglicht te kunnen plaatsen.